Turbosprężarka służy do doładowania agregatów, pomagając zapewnić wyższe osiągi i moment obrotowy silnika wysokoprężnego lub benzynowego. Składa się z dwóch głównych części, dmuchawy i obudowy turbiny, które są połączone zespołem łożyskowym. Jeżeli zespół łożyska lub inna część turbosprężarki ulegnie uszkodzeniu podczas jazdy, nie należy kontynuować pracy. Możesz zaoszczędzić pieniądze na znacznie droższej naprawie.
Zespół łożyskowy turbosprężarki, czyli CHRA (center housing rotating assembly), składa się z łożyska, łoża łożyskowego, środka łożyskowego z komorami chłodzenia olejem lub wodą, wału turbiny i śmigieł turbiny po stronie wlotowej i wylotowej. Prawidłowo zmontowana zregenerowana piasta łożyskowa pracuje niezawodnie i przez długi czas przy dużych prędkościach obrotowych i przy zachowaniu właściwej funkcji smarnej oleju jako pośrednika ruchu obrotowego wału wewnątrz łożyska.
Zdjęcie przedstawia zespół łożyska lub CHRA
Najczęstsze przyczyny uszkodzeń zespołu łożyskowego (CHRA)
- Naturalne zużycie adekwatne do przebiegu (ok. 200-250 tys. km).
- Uszkodzenia mechaniczne (wtargnięcie ciała obcego, brak oleju, zanieczyszczony olej i jego osady, pękanie żeliwa, korozja).
- Awaria funkcji smarowania mediatora (zatarcie wału turbiny).
- Luz w łożysku promieniowym. Awaria funkcji smarowania mediatora (zatarcie wału turbiny).
Jak rozpoznać, że zespół łożyska został uszkodzony:
- Spadek osiągów samochodu.
- Silnik wyłącza się i nie można go ponownie uruchomić.
- Pisk silnika.
Na powyższym zdjęciu widać zespół łożyska przed i po remoncie
Piszczący dźwięk silnika, któremu towarzyszy spadek mocy, może oznaczać przedostanie się ciała obcego przez otwór wlotu powietrza lub wylotu do komory turbosprężarki. To właśnie wtargnięcie ciała obcego spowoduje rozstrojenie zespołu wirującego w optymalnym stanie.
W przypadku
nowoczesnych turbosprężarek wtargnięcie ciała obcego powoduje nie tylko odkształcenie wirnika turbiny, ale również uszkodzenie obracających się łopatek. Wtórne uszkodzenia mogą również wystąpić w regulacji w konstrukcji próżniowej lub elektromechanicznej.
Regeneracja zespołu łożyskowego (CHRA)
- Demontaż zespołu łożyska na elementy.
- Demontaż uszkodzonych elementów.
- Czyszczenie, piaskowanie i piaskowanie wszystkich odpowiednich komponentów.
- Skład CHRA z nowych i oryginalnych komponentów.
- Wyważanie i regulacja + protokół wyjścia
- Pakowanie i wysyłka do klienta.
Wizualna procedura przedstawiająca przebieg regeneracji zespołu łożyskowego
W przypadku awarii jakiejkolwiek części turbosprężarki zawsze zalecamy jej pełny remont.. Poszczególne komponenty mają podobną żywotność i jest prawdopodobne, że jeśli jeden ulegnie awarii, wkrótce pojawi się inny. Po wyjęciu turbosprężarki z samochodu, całkowity przegląd zagwarantuje, że nie będziesz jej ponownie usuwać w najbliższym czasie z powodu innej usterki. Niestety, choć na pierwszy rzut oka turbosprężarka może wydawać się w porządku, do czasu jej demontażu nie da się przewidzieć, jak się sprawuje i jak długo będzie działać.
W przypadku uszkodzenia węzła łożyskowego turbosprężarki (CHRA) należy go wymienić na nowy, w pełni złożony i zbalansowany element bezpośrednio od producenta. W takim przypadku łożysko transportujemy tylko w sposób kontrolny, aby wykluczyć ewentualne uszkodzenia podczas transportu lub niedoskonałości produkcji. Zdemontowane części obudowy łożyska, które nie są uszkodzone lub nadmiernie skorodowane, są piaskowane i czyszczone ultradźwiękami. Jeśli nie wykazują oznak zużycia (szczególnie w obszarze pierścienia tłokowego po stronie komory turbiny) i mają oryginalne wymiary, wyposażamy je w nowe łożyska, komin dmuchawy, koło turbiny z wałem i pokrywą.
CHRA rozłożona na poszczególne elementy
W ten sposób zmontowany środek dmuchawy jest następnie wyważony i testowany pod kątem wycieku oleju po stronie sprężarki i po stronie dmuchawy. Jeśli łożysko spełnia wszystkie wymagania, może być używany jako pełnoprawny zamiennik nowej części.
Wyważenie środka dmuchawy jest jednym z najważniejszych kroków, który ma bezpośredni wpływ na jej żywotność i zużycie łożysk podczas pracy. Zazwyczaj wszystkie dmuchawy wyważamy o 20-40.000 obr./min. powyżej limitu określonego przez producenta i zawsze staramy się obniżyć współczynnik drgań prawie do zera, czyli do znacznie niższej wartości niż tolerowany przez producenta. Wyważanie odbywa się na stole do wyważania, który jest corocznie sprawdzany i sprawdzany przez producenta.
Jak przebiega wyważanie środka sprężarki u nas
Zdiagnozowanie problemu to podstawa
Tak wygląda regeneracja zespołu łożyska turbosprężarki w podstawowych krokach. Kompleksowa regeneracja turbosprężarki to tak naprawdę bardzo skomplikowana sprawa. Decydując się komu powierzyć regenerację zespołu łożyskowego lub turbosprężarki kieruj się doświadczeniem konkretnej firmy i jej zapleczem diagnostycznym. To właśnie z powodu złego zdiagnozowania problemu często dochodzi do niepotrzebnych napraw, gdy turbosprężarka wykazuje oznaki zużycia, ale jej wymiana lub regeneracja nie rozwiązuje problemu z eksploatacją pojazdu.
REGENEROWANE TURBOSPRĘŻARKI POSIADAMY W MAGAZYNIE