Regenerowane części samochodowe bezpośrednio ze źródła
search
Potrzebujesz porady?
Telefon
Zadzwoń +48 782 246 351
basket 0

0 zł

Nie masz żadnych produktów w koszyku

Jak regenerujemy zawory EGR do samochodów ciężarowych?

calendar04.04.2022

timer3 min

userKasia

Zawór EGR (Exhaust Gas Recirculation) jest obecnie częścią prawie każdego pojazdu z silnikiem Diesla. Funkcja zaworu EGR umożliwia zmniejszenie emisji spalin silników Diesla, a także zmniejszenie zużycia paliwa. Jest to urządzenie, które zawraca odmierzoną ilość spalin z powrotem do układu dolotowego silnika i tym samym obniża temperaturę spalania, ponieważ zmniejsza się ilość tlenu w mieszance paliwowej.

Podzespół ten zaczął być montowany w samochodach wraz z pojawieniem się normy emisji spalin EURO 3. Od czasu wprowadzenia zaworów EGR ich system ewoluował i dlatego dzisiaj prawie wszystkie części są sterowane elektronicznie przez główną jednostkę sterującą silnika.

Gromadzenie się sadzy jest największym problemem powodującym awarię układu zaworu EGR. Sadza najczęściej osadza się w okolicy zaworu, za pomocą którego zawór reguluje ilość spalin, które wraca do silnika. Nadmierna ilość nagaru w zaworze EGR może być spowodowana długotrwałą eksploatacją pojazdu z mniejszą wartością przyspieszenia, gdy komora zaworu zaczyna się nawęglać. W przypadku awarii tego komponentu można zaobserwować powolne pojawianie się objawów, aż do ostatecznej awarii. Wszystko to spowodowane jest powolnym osadzaniem się sadzy i niemożnością poruszenia klapki zaworu EGR. W niektórych przypadkach zawór może pozostać otwarty lub całkowicie się zablokować, uszkadzając wlot silnika.

Objawy pojawienia się tej wady:

  • czarny dym wydobywający się z układu wydechowego,
  • sporadyczne szarpanie silnikiem przy większym przyspieszeniu,
  • wahania biegu jałowego,
  • niemożność uruchomienia silnika


Vzhledem k rozsáhlosti této součástky se rozšířily i možnosti její repase. Repase EGR ventilu spočívá v jeho důkladném vyčištění pomocí tlaku nebo využití chemických sloučenin. Celý komponent ventilu je důkladně rozebrán a vyčištěn, poté je zkompletován odborným personálem a otestován na certifikovaném stanovišti. Testují se pomocí vakua anebo stimulace ECU. Při výměně se ujistěte, zda se nenachází žádné nečistoty v sacím systému motoru a využijte nové těsnění pro repasovaný díl.

Ze względu na obszerność tego podzespołu rozszerzyły się również możliwości jego regeneracji. Regeneracja zaworu EGR polega na jego dokładnym wyczyszczeniu za pomocą ciśnienia lub przy użyciu związków chemicznych. Cały element zaworu jest dokładnie demontowany i czyszczony, a następnie montowany przez wykwalifikowany personel i testowany w certyfikowanym miejscu. Testuje się go za pomocą stymulacji próżniowej lub ECU. Podczas wymiany zaworu EGR upewnij się, że układ dolotowy silnika nie jest zanieczyszczony i użyj nowej uszczelki do regenerowanej części.


Chłodnica EGR jest ulepszeniem układu EGR, dlatego nie wszystkie zawory EGR są w nią wyposażone. Chłodnica jest podłączona do układu wydechowego za kolektorami wydechowymi, przed turbosprężarką (jeśli jest to silnik z turbodoładowaniem). Spaliny po schłodzeniu w chłodnicy EGR kierowane są do zaworu EGR, a następnie z powrotem do układu dolotowego silnika. Typowym przypadkiem awarii chłodnicy EGR jest utrata płynu chłodzącego. Zasadniczo jest to metalowa rura, którą gorące spaliny przepływają przez kanały, wokół których znajduje się płaszcz wodny, odbierający ciepło.


EGR przed regeneracją
EGR po regeneracji

Na rysunkach można zobaczyć EGR przed i po regeneracji.


Autonorma oferuje oryginalne regenerowane chłodnice spalin EGR. Jakość jest taka sama jak w przypadku nowych części OEM. Różnica jest tylko w cenie.